“Spännande för barn”

Rankad som nr 1 av 6 saker att göra i Sala
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 2-3 timmar
Ägarbeskrivning: Sala Silvergruva är en av världens bäst bevarade gruvor och ett av vad vi lite kaxigt vågar kalla en av världens häftigaste platser. Till gruvområdet, som är öppet året runt är det fri entré, de olika turerna är förenat med kostnader. En gång i tiden var Sala Silvergruva en av de fem viktigaste silvergruvorna i hela världen. Silvret vid gruvan upptäcktes under 1400-talet och gruvan blev Sveriges största producent av silver de följande 400 åren. Gustav Vasa kallade gruvan "Svea Rikes skattkammare" och använde den som sin privata gruva. I dagsläget kan du följa med på olika guidade turer så långt som 155 meter ner i gruvan. Ni kan även besöka 60-meters nivån, med trappor ner och hiss tillbaka. Läs mer och alla våra spännande erbjudanden på vår hemsida. Hela området runt Sala Silvergruva erbjuder en fantastisk miljö som passar alla. Här kan du vandra bland historiska byggnader, äta och dricka gott i Värdshuset och ta en fikastund i Kaffestugan. Vi bjuder på äventyr med en utmanande höghöjdsbana och en gruvsvit långt nere i gruvans djup. Vi har även sköna bäddar ovan jord i Gruvgårdens B&B. Glöm inte att besöka vår nya lantliga Handelsbod. Varmt välkomna till ett bergsäkert utflyktsmål, endast en timme med tåg från Stockholm!
Praktisk information: Aktiviteter för små barn, Mat finns att köpa, Badrum, Aktiviteter för större barn, Trappor/hiss, Anpassat för rullstol
Omdömet skrevs januari 10 2017 från mobil enhet

Gick barnvandringen med skattjakt efter gruvbesöket. Innan vi gick ner i gruvan fick vi en introduktion till gruvan och under hela turen berättades om gruvans historia. Spännande och barnanpassat. Skattjakten i området runt gruvan var rolig för barnen.

Tack 2piae
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade januari 12 2017

Hej och tack för fint betyg och fin recension!

Och vad roligt att höra att ni trivts så bra. Det värmer våra gruvhjärtan här. Skattjakten ovan jord brukar vara en rolig upplevelse för barnen. Hoppas vi ses snart igen!

Omdömet skrevs december 29 2016

Detta var roligt både för stora och små. Beroende på ork kan man ta olika långa turer. För oss räckte den kortare. Bra och påläst guide och intressant hela vägen. Roligt att man byggt upp miljöer så man lättare kan föreställa sig hur det eg var.
Rekommenderas!

Tack Suzanne R
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade december 30 2016

Hej Suzanne och tack för fint betyg och fin recension!

Härligt att höra att er upplevelse av gruvbesöket var så bra. Vi har ett antal olika visningsalternativ och strävar därmed att erbjuda så många som möjligt en spännande och intressant upplevelse, både ovan och under jord. Till våren och sommaren kommer vi med fler och nya visningsalternativ för att matcha ännu bättre. Hoppas vi ses snart igen!

Med vänlig hälsning

Omdömet skrevs november 28 2016

Fantastisk upplevelse att sova 155 meter under jorden efter att ha blivit guidad i gruvan, fått lite bubbel och tilltugg i en helt egen ort. Måste bara upplevas!

Tack Kicki N
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade november 30 2016

Hej Kicki och tack för fint betyg och recension!

Härligt att höra om er fina upplevelse i Gruvsviten i Sala Silvergruva. Hoppas vi ses snart igen!

Omdömet skrevs november 4 2016 från mobil enhet

Sala Silvergruva ligger bra till när man åker mot Dalarnas turistorter. Perfekt stopp på vägen. Kan verkligen rekommendera denna lilla omväg.
Bra servering och fantastisk sevärdhet.
Sväng av hit i stället gör ett tråkigt stopp på bensinmacken.

Tack Peter H
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade november 11 2016

Hej Peter och tack för betyg och fin recension!

Roligt att ni har trivts hos oss. Värdshuset och gruvan har öppet året om, med några få undantag, och jag kan bara hålla med dig om att man ska passa på att stanna till om man är i krokarna. Hoppas vi ses snart igen!

Med vänlig hälsning

Omdömet skrevs oktober 27 2016 från mobil enhet

Vi besökte Sala Silvergruva med en förening (RGF) och vi hade en duktig guide som berättade non-stop om dess intressanta historia. Vi blev riktigt fascinerade över helheten.

Vi fick till och med se blyglans som innehåller silver. Förstå vilket jobb det var förr att slita med detta dag in och dag ut. Det är verkligen en bit historia av dess like!

Rekommenderas!

Tack JimHakanLarsson
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade november 2 2016

Hej och tack för fint betyg och fin recension!

Roligt att höra att ni trivdes så bra hos oss. Hoppas vi ses snart igen!

Marknadsföring

Resenärer som tittade på Sala Silvergruva tittade också på

Sala, Västmanlands län
Västerås, Västmanlands län

Besökt Sala Silvergruva? Berätta vad du tyckte!