“Sova i underjorden”

Rankad som nr 1 av 6 saker att göra i Sala
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 2-3 timmar
Ägarbeskrivning: Sala Silvergruva är en av världens bäst bevarade gruvor och ett av vad vi lite kaxigt vågar kalla en av världens häftigaste platser. Till gruvområdet, som är öppet året runt är det fri entré, de olika turerna är förenat med kostnader. En gång i tiden var Sala Silvergruva en av de fem viktigaste silvergruvorna i hela världen. Silvret vid gruvan upptäcktes under 1400-talet och gruvan blev Sveriges största producent av silver de följande 400 åren. Gustav Vasa kallade gruvan "Svea Rikes skattkammare" och använde den som sin privata gruva. I dagsläget kan du följa med på olika guidade turer så långt som 155 meter ner i gruvan. Ni kan även besöka 60-meters nivån, med trappor ner och hiss tillbaka. Läs mer och alla våra spännande erbjudanden på vår hemsida. Hela området runt Sala Silvergruva erbjuder en fantastisk miljö som passar alla. Här kan du vandra bland historiska byggnader, äta och dricka gott i Värdshuset och ta en fikastund i Kaffestugan. Vi bjuder på äventyr med en utmanande höghöjdsbana och en gruvsvit långt nere i gruvans djup. Vi har även sköna bäddar ovan jord i Gruvgårdens B&B. Glöm inte att besöka vår nya lantliga Handelsbod. Varmt välkomna till ett bergsäkert utflyktsmål, endast en timme med tåg från Stockholm!
Praktisk information: Trappor/hiss, Aktiviteter för små barn, Badrum, Anpassat för rullstol, Aktiviteter för större barn, Mat finns att köpa
Omdömet skrevs november 28 2016

Fantastisk upplevelse att sova 155 meter under jorden efter att ha blivit guidad i gruvan, fått lite bubbel och tilltugg i en helt egen ort. Måste bara upplevas!

Tack Kicki N
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade november 30 2016

Hej Kicki och tack för fint betyg och recension!

Härligt att höra om er fina upplevelse i Gruvsviten i Sala Silvergruva. Hoppas vi ses snart igen!

Med vänliga hälsningar

Omdömet skrevs november 4 2016 från mobil enhet

Sala Silvergruva ligger bra till när man åker mot Dalarnas turistorter. Perfekt stopp på vägen. Kan verkligen rekommendera denna lilla omväg.
Bra servering och fantastisk sevärdhet.
Sväng av hit i stället gör ett tråkigt stopp på bensinmacken.

Tack Peter H
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade november 11 2016

Hej Peter och tack för betyg och fin recension!

Roligt att ni har trivts hos oss. Värdshuset och gruvan har öppet året om, med några få undantag, och jag kan bara hålla med dig om att man ska passa på att stanna till om man är i krokarna. Hoppas vi ses snart igen!

Omdömet skrevs oktober 27 2016 från mobil enhet

Vi besökte Sala Silvergruva med en förening (RGF) och vi hade en duktig guide som berättade non-stop om dess intressanta historia. Vi blev riktigt fascinerade över helheten.

Vi fick till och med se blyglans som innehåller silver. Förstå vilket jobb det var förr att slita med detta dag in och dag ut. Det är verkligen en bit historia av dess like!

Rekommenderas!

Tack JimHakanLarsson
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade november 2 2016

Hej och tack för fint betyg och fin recension!

Roligt att höra att ni trivdes så bra hos oss. Hoppas vi ses snart igen!

Med vänliga hälsningar

Omdömet skrevs oktober 16 2016

Vi gick stora turen med två visningsnivåer och det var värt både tiden och pengarna. Gruvan är en spännande upplevelse i sig, med en bra guide blev det givetvis ännu bättre. Spännande för barnen i åldrarna nio till sexton och för oss vuxna. Informationsrikt museum men kanske inte det mest innovativa. Dyr souvenirbutik. Goda möjligheter att äta helt ok mat. Tänk på att ta med vinterjackor och gärna mössa och vantar samt naturligtvis bra skor, det är kallt och man vill inte gå runt med frysande, gnälliga barn.

Tack Xastur
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade oktober 21 2016

Hej och tack för fint betyg och fin recension!

Roligt att höra att ni upplevde Stora Gruvturen, guidningen och guiden på ett så bra sätt och att även de yngre i gruppen verkade trivas så bra. Tack även för synpunkterna på både museet och souvenirbutiken. Vi tar till oss av dessa och klurar vidare på spörsmålen där. Och jag håller med dig om kylan under jord: varma kläder är ett måste!

Hoppas vi ses snart igen!

Omdömet skrevs oktober 8 2016 från mobil enhet

Grymt spännande att se silvergruvan och en väldigt duktig guide som berättade med stor inlevelse. Tipps att boka guidad tur i god tid gärna ett par dagar innan.

Tack Fredrik J
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade oktober 17 2016

Hej Fredrik och tack för recensionen och det fina betyget!

Roligt att höra att er upplevelse var så bra hos oss. Håller med om ditt tips: det är alltid bra att boka i förväg - även under höst-vinter-vår och speciellt under helgerna, då det kan bli fullbokat på visningarna. (Och numer ser man ju så lätt, detaljerat och exakt hur visningarna avgår på vår hemsida.) Hoppas vi ses snart igen!

Resenärer som tittade på Sala Silvergruva tittade också på

Sala, Västmanlands län

Besökt Sala Silvergruva? Berätta vad du tyckte!