“Närgången svensk historia”

Rankad som nr 1 av 6 saker att göra i Sala
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 2-3 timmar
Ägarbeskrivning: Sala Silvergruva är en av världens bäst bevarade gruvor och ett av vad vi lite kaxigt vågar kalla en av världens häftigaste platser. Till gruvområdet, som är öppet året runt är det fri entré, de olika turerna är förenat med kostnader. En gång i tiden var Sala Silvergruva en av de fem viktigaste silvergruvorna i hela världen. Silvret vid gruvan upptäcktes under 1400-talet och gruvan blev Sveriges största producent av silver de följande 400 åren. Gustav Vasa kallade gruvan "Svea Rikes skattkammare" och använde den som sin privata gruva. I dagsläget kan du följa med på olika guidade turer så långt som 155 meter ner i gruvan. Ni kan även besöka 60-meters nivån, med trappor ner och hiss tillbaka. Läs mer och alla våra spännande erbjudanden på vår hemsida. Hela området runt Sala Silvergruva erbjuder en fantastisk miljö som passar alla. Här kan du vandra bland historiska byggnader, äta och dricka gott i Värdshuset och ta en fikastund i Kaffestugan. Vi bjuder på äventyr med en utmanande höghöjdsbana och en gruvsvit långt nere i gruvans djup. Vi har även sköna bäddar ovan jord i Gruvgårdens B&B. Glöm inte att besöka vår nya lantliga Handelsbod. Varmt välkomna till ett bergsäkert utflyktsmål, endast en timme med tåg från Stockholm!
Praktisk information: Anpassat för rullstol, Aktiviteter för små barn, Badrum, Mat finns att köpa, Aktiviteter för större barn, Trappor/hiss
Omdömet skrevs oktober 16 2016

Vi gick stora turen med två visningsnivåer och det var värt både tiden och pengarna. Gruvan är en spännande upplevelse i sig, med en bra guide blev det givetvis ännu bättre. Spännande för barnen i åldrarna nio till sexton och för oss vuxna. Informationsrikt museum men kanske inte det mest innovativa. Dyr souvenirbutik. Goda möjligheter att äta helt ok mat. Tänk på att ta med vinterjackor och gärna mössa och vantar samt naturligtvis bra skor, det är kallt och man vill inte gå runt med frysande, gnälliga barn.

Tack Xastur
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade oktober 21 2016

Hej och tack för fint betyg och fin recension!

Roligt att höra att ni upplevde Stora Gruvturen, guidningen och guiden på ett så bra sätt och att även de yngre i gruppen verkade trivas så bra. Tack även för synpunkterna på både museet och souvenirbutiken. Vi tar till oss av dessa och klurar vidare på spörsmålen där. Och jag håller med dig om kylan under jord: varma kläder är ett måste!

Hoppas vi ses snart igen!

Omdömet skrevs oktober 8 2016 från mobil enhet

Grymt spännande att se silvergruvan och en väldigt duktig guide som berättade med stor inlevelse. Tipps att boka guidad tur i god tid gärna ett par dagar innan.

Tack Fredrik J
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade oktober 17 2016

Hej Fredrik och tack för recensionen och det fina betyget!

Roligt att höra att er upplevelse var så bra hos oss. Håller med om ditt tips: det är alltid bra att boka i förväg - även under höst-vinter-vår och speciellt under helgerna, då det kan bli fullbokat på visningarna. (Och numer ser man ju så lätt, detaljerat och exakt hur visningarna avgår på vår hemsida.) Hoppas vi ses snart igen!

Omdömet skrevs september 25 2016

Lagom takt med måttlig fysisk ansträngning och kunnig och sympatisk guide. Lamporna kunde eventuellt uppdateras men helhetsupplevelsen var genomsympatisk. Plats för silverbröllop?

Tack magnys2016
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade september 27 2016

Tack så jättemycket för fint betyg och recension!
Jag blir så glad av att höra att er upplevelse hos oss var så bra. Guiderna gillar verkligen sitt jobb och den glädjen brukar ofta kunna genomsyra hela visningen för gruvbesökarna. Hoppas vi ses snart igen!

Omdömet skrevs augusti 23 2016 från mobil enhet

Var på ett äventyr med barnen. Det var spännande och lärorikt. Barnen pratade mycket om det flera dagar efteråt. Bra guide!!

1  Tack Mats H
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade september 13 2016

Hej Mats!

Jätteroligt att höra att barnen trivdes och att de tog intryck av gruväventyret. Det gör oss riktigt glada, eftersom det är just barnen som både det Lilla och Stora Barnäventyret är till för. Välkomna åter!

Vänliga hälsningar

Omdömet skrevs augusti 21 2016

Vi testade både höghöjdsbanan och 155m turen i gruvan. Två helt olika upplevelser. Höghöjdsbanan är en häftigare upplevelse än vilket nöjesfält som helst. Gruvturen är helt sagolik med fantastik guidning. Båda rekommenderas varmt! (eller kallt, glöm inte extra kläder på gruvturen +2 grader C) Vi kommer tillbaka och testar någon annan av gruvturerna.

Tack Johan P

Hej JPeCAB och tack för det fina omdömet!

Det låter som ni har haft en riktig heldag vid Sala Silvergruva - både högt och lågt. Roligt!
Ni är hjärtligt välkomna åter!

Vänliga hälsningar

Resenärer som tittade på Sala Silvergruva tittade också på

Sala, Västmanlands län

Besökt Sala Silvergruva? Berätta vad du tyckte!