“Intressant för alla åldrar”
Omdöme om Sala Silvergruva

Rankad som nr 1 av 6 saker att göra i Sala
Mer information om sevärdheten
Information om sevärdheten
Rekommenderad vistelselängd: 2-3 timmar
Ägarbeskrivning: Sala Silvergruva är en av världens bäst bevarade gruvor och ett av vad vi lite kaxigt vågar kalla en av världens häftigaste platser. Till gruvområdet, som är öppet året runt är det fri entré, de olika turerna är förenat med kostnader. En gång i tiden var Sala Silvergruva en av de fem viktigaste silvergruvorna i hela världen. Silvret vid gruvan upptäcktes under 1400-talet och gruvan blev Sveriges största producent av silver de följande 400 åren. Gustav Vasa kallade gruvan "Svea Rikes skattkammare" och använde den som sin privata gruva. I dagsläget kan du följa med på olika guidade turer så långt som 155 meter ner i gruvan. Ni kan även besöka 60-meters nivån, med trappor ner och hiss tillbaka. Läs mer och alla våra spännande erbjudanden på vår hemsida. Hela området runt Sala Silvergruva erbjuder en fantastisk miljö som passar alla. Här kan du vandra bland historiska byggnader, äta och dricka gott i Värdshuset och ta en fikastund i Kaffestugan. Vi bjuder på äventyr med en utmanande höghöjdsbana och en gruvsvit långt nere i gruvans djup. Vi har även sköna bäddar ovan jord i Gruvgårdens B&B. Glöm inte att besöka vår nya lantliga Handelsbod. Varmt välkomna till ett bergsäkert utflyktsmål, endast en timme med tåg från Stockholm!
Praktisk information: Mat finns att köpa, Aktiviteter för små barn, Trappor/hiss, Anpassat för rullstol, Aktiviteter för större barn, Badrum
Omdömet skrevs augusti 23 2016 från mobil enhet

Var på ett äventyr med barnen. Det var spännande och lärorikt. Barnen pratade mycket om det flera dagar efteråt. Bra guide!!

1  Tack Mats H
Andreas V, Marknadsföring på Sala Silvergruva, svarade på det här omdömetSvarade september 13 2016

Hej Mats!

Jätteroligt att höra att barnen trivdes och att de tog intryck av gruväventyret. Det gör oss riktigt glada, eftersom det är just barnen som både det Lilla och Stora Barnäventyret är till för. Välkomna åter!

Det finns nyare omdömen om Sala Silvergruva
Visa de senaste omdömena

Omdömet skrevs augusti 21 2016

Vi testade både höghöjdsbanan och 155m turen i gruvan. Två helt olika upplevelser. Höghöjdsbanan är en häftigare upplevelse än vilket nöjesfält som helst. Gruvturen är helt sagolik med fantastik guidning. Båda rekommenderas varmt! (eller kallt, glöm inte extra kläder på gruvturen +2 grader C) Vi kommer tillbaka och testar någon annan av gruvturerna.

Tack Johan P

Hej JPeCAB och tack för det fina omdömet!

Det låter som ni har haft en riktig heldag vid Sala Silvergruva - både högt och lågt. Roligt!
Ni är hjärtligt välkomna åter!

Omdömet skrevs augusti 21 2016 från mobil enhet

En spännande tur som passar familjer med barn. Intressant gruv nedstigning. Ta med extra tröja det kan vara lite kallare här nere än uppe. Beroende på årstid.

Tack Mikael O

Hej Mikael!

Tack för din recension. Roligt att höra att ni upplevde gruvan och nedstigningen som spännande. Och du har helt rätt: en extra tröja är bra att ha. Temperaturen i gruvan ligger på 2-5 grader året om, lite beroende på vilken nivå man befinner sig.

Hälsar er välkomna åter även i framtiden!

Omdömet skrevs augusti 8 2016 från mobil enhet

Tog 60m turen tillsammans med 3åringen. Det fungerade ypperligt och trots att det tog lite tid för min son att ta sig ned för trapporna så var guiden omtänksam och förstående. Roligt för stora som små.
Ta på rejäla skor och en jacka, det är ca 5 grader C i gruvan och blött bitvis.
Rekommenderas inte för mörkrädda eller folk med klaustrofobi.
Jätte duktig och engagerad guide.
Finns möjligheter till att köpa mat och fika på området samt souvenirer.

Tack Anna-Maria N

Hej Anna-Maria!

Tack för din fina recension. Roligt att det fungerade bra med 3-åringen. Vi brukar rekommendera 60-metersvisningen från ca 7 år och uppåt, men barn är ju så olika i olika åldrar. Våra guider gillar sitt (väldigt speciella) arbete mycket och är framförallt där för att göra upplevelsen för besökarna så bra som det bara går. Verkligen härligt att höra att ni upplevde det så. Hoppas vi ses snart igen!

Omdömet skrevs augusti 8 2016 från mobil enhet

En intressant och rolig guidning. Spännande att komma ner i gruvgångarna. Fick även mycket bra berättat om hur det var att jobba i gruvan. En del uppgifter som överraskade. Även några vackra upplevelser bjöds.
Kan verkligen rekommenderas.

Tack Kerstin M

Hej Kerstin och tack för det fina omdömet!

Härligt att höra att ni trivdes på visningen i gruvan. Det finns en del uppgifter om gruvan, gruvarbetet, arbetarna och deras liv som kan överraska besökare ibland. Håller med där.

Välkommen åter!

Resenärer som tittade på Sala Silvergruva tittade också på

Västerås, Västmanlands län

Besökt Sala Silvergruva? Berätta vad du tyckte!