Öppet i dag: 11:00 - 00:00
Spara
Höjdpunkter från omdömen
Fint ställe

En fin oas nära stan, fin miljö att promenera eller sitta en stund på bryggan. God mat, tycker ... läs mer

Omdömet skrevs 7 november 2019

Haninge, Sverige
från mobil enhet
Läs alla 15 omdömen

Omdömet skrevs 28 augusti 2020 från mobil enhet

Omgivningen är fantastiskt, slottsmiljö med välskötta trädgårdar och salonger. Värmen blir dock ett ofrånkomligt problem heta sommardagar utan AC i en byggnad från 1700 talet. Produkten Afternoon Tea går under kategorin hellre än bra. Väl mycket som andas bake off. Ost och kex är ju alltid gott men man gör det lite väl enkelt för sig när man väljer det som innehåll i te-stunden. Teet i sig lever inte upp till förväntningarna då det är tepåsar som serveras och inte ett bryggt blad-te. Dessutom slapp service när det kommer till påfyllning av tevatten ( i termos?!). Vi var ett större sällskap som beställt bubbel som sällskapsdryck vid ankomst. Bubbel bör en het sommardag serveras à la minute dvs precis innan skålen ska utbringas för att inte tappa stinget. Jag vet inte om det brast i kommunikationen eller om det var stress, men vårt bubbel hälldes upp säkert en halvtimme innan det skulle drickas och fick sig en rejäl värmechock (inte skoj). För några hundra kronor förväntar jag mig mer och kärlek till produkten.

Datum för upplevelsen: augusti 2020
Tack 903amandan
Omdömet skrevs 10 juli 2020

Vi är en grupp vänner som åker och utforskar olika slott i Uppland o Sörmland. Vi brukar alltid fika o gå slottsvisning om det finns erbjudet.
Detta slott var mysigt o som är ganska nära Stockholm. Vi gick slottsvisning för att sedan avsluta med afternoon Tea i en av salongerna.

Servitrisen som serverade oss var verkligen inte serviceminded. Hon hade en polsk brytning o vi alla uppfattade henne som arrogant.
Vi frågade om vi fick ta med kaffe när vi var klara, hon svarade med att ”det här är inte McDonalds, här finns ingen takeaway minsann”, och hånskrattade oss i ansiktet. de hade heller inga tandpetare o när vi frågade så svarade hon med ”ni har väl inte ätit kött!?”
Komigen!

Mycket av afternoon Tea var köpt. Småkakorna osv.

Kommer inte åka tillbaka o inte heller rekommendera detta slott!

Datum för upplevelsen: maj 2020
Tack Jasi_D1
Omdömet skrevs 7 november 2019 från mobil enhet

En fin oas nära stan, fin miljö att promenera eller sitta en stund på bryggan.
God mat, tycker jag
Skulle önska trevligare och bekvämare utemöbel.

Datum för upplevelsen: juni 2019
Tack xenyli
Omdömet skrevs 1 november 2018 från mobil enhet

Trots påpekan både till slottet och TripAdvicer står det fortfarande att slottet ligger på Ekerö vilket är HELT FEL. Postadressen är Norsborg och slotter ligger mellan Botkyrka kyrka och Salems kyrka i Botkyrka kommun.
Huvudbyggnaden är uppförd på 1780-talet medan de två flyglarna är ungefär 100 år älder. De var ursprungligen i karolinsk stil men har anpassats till gustaviansk stil för att matcha slottet.
Idag är slottet konferensanläggning och festvåning.
Ett fristående trädgårdscafé finns i södra flygeln.
Slottet förvaltas av SFV (Statens fastighetsverk). Byggnadsminne sedan 2017.
Vi kom förbi av en slump och hade förmånen att få komma in och få en "snabbtitt". Ser fram emot att återkomma för en guidad visning.
I slottet finns många fantastiskt vackra Mariebergs kakelugnar - 17 st.
Fina omgivningar.

Datum för upplevelsen: september 2018
Tack Brigitta48
Omdömet skrevs 8 augusti 2018 från mobil enhet

Sturehofs slott som byggdes av Gustav III:s finansminister är en liten pärla. Där finns en stor samling av Mariebergskakelugnar. Inredningen är original från 1700-talet. Visning kl 14 när caféet är öppet. Slottsbutiken är mycket bra med spännande inredningsprylar till humant pris. Caféet kan också rekommenderas varmt.

Datum för upplevelsen: juli 2018
Tack 654annchristineh