Spara
Höjdpunkter från omdömen
En mycket vacker nationalpark som är värt ett besök

Omdömet skrevs 13 augusti 2021
Tour08220791927
från mobil enhet
En magisk skog som får dig att undra om troll och enhörningar finns ändå.

Omdömet skrevs 8 november 2020
MatildaH132
från mobil enhet
Läs alla 119 omdömen

Omdömet skrevs 13 augusti 2021 från mobil enhet

En naturskön nationalpark med många olika leder i varierande längd och i olika svårighetsgrader. Alla leder har en tydlig färgmarkering var man ska gå. Varje led har en ca tid hur lång tid den beräknas att ta. Tiden är väl tilltagen.
Det är två olika entréer till parken.
Vissa dagar är det trångt vid bilparkeringen.
Prata med de mycket serviceinriktade naturguiderna som finns vid båda entréerna för att få olika tips om just din undran.

Datum för upplevelsen: augusti 2021
Tack Tour08220791927
Omdömet skrevs 8 november 2020 från mobil enhet

Jag och min far gick stenkälla-turen + att vi klättrade upp på utkiksplatsen via trapporna som är någonstans i mitten av den. Vi tog vägen förbi på vår resa vid 15 eller 17 tiden och då fanns det ingen parkering så vi åkte tillbaka in i skogen och sov över vid en slags naturcamping med vår husvagn.
Vi åkte till leden tidigt på morgonen dagen efter. (Det verkade vara flera som sovit över på den fria parkeringsdelen för husvagnar och husbilar men vi hittade äntligen en parkering.

Vi var de första där som var vakna och hade tur som fick prata med en gammal man som städade torrdassen. Vi stod nog en timme där och fick en stillastående "guidad tur" gratis. :) vi blev rekomenderade att gå stenkälla-leden baklänges så då fick vi den jobbiga biten först och avslutade med helt plan väg när vi var trötta. Mycket vacker och magisk skog som är 1000 år gammal. Om det finns troll och enhörningar någonstans så är det här! De stora stenblocken från istiden som ibland har fosilavtryck på sig ger ett kusligt intryck och får en att tänka på förstenade jättar som kan vakna upp närsomhellst.

Du behöver inte vara en vältränad hurtigbulle för gå på dessa stigar de är mestadels mjuka och sviktande men där finns bitvis mycket rötter man kan snubbla på.
För oss räckte det med gymnastikskor och byxor som täcker benen, typ jeans, då man ibland måste krypa på knä över vissa stenar för att hålla balansen eller kasa på rumpan ner. Utkiksplatsen som inte tillhör leden men som är en bonus-avstickare på mitten, har trappor upp som kan bli lite hala, ska du högre ända till toppen så får du kryp-klättra på de släta stora stenbumlingarna och det är lite små-svår teräng. Inget för de minsta eller för de med dålig balans. Upp gick bra att gå men på nervägen kändes det tryggast att hasa sig ner på rumpan längs med stenbumlingen då det var brant där. Utsikten var verkligen fantastisk därifrån dock.
De har lagt ut blankor att gå på där det är extra lerigt längs leden. Alla leder är väl markerade och när vi var där förra sommaren så sa de att de hade gjort en 900 m lång sträcka rakt in i skogen som passade för rullstol.

Eftersom jag och min far var där tidigt på morgonen så hann vi gå nästan hela rundan klart innan vi mötte folk. Så vi fick uppleva skogens ljud utan störning och med morgon dimman rynt våra fötter. En magisk dag och jag längtar tills jag får besöja det igen.

Datum för upplevelsen: september 2020
2  Tack MatildaH132
Omdömet skrevs 5 november 2020 från mobil enhet

Två dagar med vandring, fina bra markerade leder i fantastisk natur! Dag ett gick vi ”Trollkyrkorundan” 4,6 km och ”Stenkällerundan” 2,2 km! Dag två gick vi ”Trehörningsrundan” 9,5 km!

Datum för upplevelsen: november 2020
1  Tack annaingridsofia
Omdömet skrevs 18 oktober 2020

På det hela taget en väldigt "vildmarkig" dag när man vandrat här. Kan dock tycka att den är lite för "död" för min smak, i det att det är knäpptyst, förutom tallarnas susande och knäppande. Finns inte mycket till vyer heller. Ska man ha en "Ronja-upplevelse", då föredrar jag Tresticklans nationalpark i Dalsland. Kanske är Tiveden "trollskog", men inte "trolsk".

Datum för upplevelsen: september 2020
Tack VeniUltra
Omdömet skrevs 13 oktober 2020

Rekommenderar verkligen att besöka Tiveden! Helt fantastisk natur och rolig promenad/klättring. Mycket folk, särskilt kanske den leden vi gick eftersom det var en av de kortare, men också enormt trångt på parkeringen. Vi var där tidigt men då var parkeringen redan full och man fick parkera längs grusvägen. När vi lämnade var det minst dubbelt så många bilar där som när vi kom...

Datum för upplevelsen: juli 2020
Tack Petrais