Omdömet skrevs 10 augusti 2020

Mysigt med lyxiga tält i fin miljö! Väldigt roligt att tillreda maten själv även om det blev sent när andra familjer lagar mat före. Dock extremt tråkigt att diska andras och sin egen disk när en vill bara njuta av ett glas vin framför brasan. Älskar du att diska och plocka efter andra är det väl värt pengarna! Dock hade jag nog undvikit att betala för just den upplevelsen. Hade varit härligt om personal kunde närvara på morgonen och sätta igång kaffet och tillse att det fanns i rikliga mängder. Blir nog bara ett besök tyvärr.

Tack Stigkrigarn
Camilla Jönsson, Ägare på Nyrups Naturhotell, svarade på det här omdömetSvarade 11 augusti 2020

Hej Stigkrigarn och stort tack för recensionen och dina tankar. Och härligt att du uppskattade det hela i stort och särskilt matlagningen!

Jag tror att du har bott på en av våra helger som varit öppen för olika sällskap att boka och då blivit fullbokad med olika sällskap som inte har någon relation med varandra tidigare.

Vi tittar just på bemanningen på sådana helger eftersom det lätt kan bli lite spretigt då sällskapet inte "hjälps åt" mellan sällskapen liksom. Stalltipset är att vi kommer att ha personal på plats till cirka 19 inför nästa sommarsäsong, just för att hålla ihop upplevelsen och se till att de allmänna ytorna är i ordning när de olika sällskapen lagat mat.

Absolut kan diskningen upplevas som ett hinder, särskilt om man inte är "beredd" på att göra sysslorna själva. Liksom att det tar tid att få frukosten på plats på morgonen.

Men båda sakerna är centrala i själva uppbyggnaden av upplevelsen - genom att saker tar tid och genom att själv göra stora delar av de enformiga sysslorna, leds gästen vidare i upplevelsen och landar på plats och i sig själv och i relationen med varandra.

På köpet får man också med sig en gedigen kunskap i viktiga områden, som hur en "lägerplats" fungerar, hur man klarar sig utan el och rinnande vatten osv - och då inte i form av en kurs utan i form av egenupplevda upplevelser.

Jag hoppas du kommer tillbaka i någon form om kanske ett år och provar igen och ser om vi vi lyckats hålla balansen så att det blir en positiv totalupplevelse!

Omdömet skrevs 5 augusti 2020

Mysigt. Fin naturupplevelse. Trevlig serviceminded personal. Vi vandrade till hotellet från Frostavallen, ca 5 km. Bra vandringsinstruktioner från hotellet. Rekommenderas starkt. Vi var 2 familjer med totalt 4 små barn under 6 år. Funkade fint med barnen också. Kommer gärna igen.

Datum för vistelsen: augusti 2020
Tack besnikebahtiri
Camilla Jönsson, Ägare på Nyrups Naturhotell, svarade på det här omdömetSvarade 9 augusti 2020

Hej Besnike, så härligt att ni hade det fint hos oss! Varmt välkomna att prova en annan årstid, jag tror att vår och höst också passar barnfamiljer fint. Senhöst/vinter tror jag dock att barnen kanske ska vara lite större för att det ska fungera optimalt. Vi är ju en plats där man som förälder måste vara beredd på att det är väldigt annorlunda - och också aktivt inkludera barnen i upplevelsen. Men när det fungerar är det nog en rätt svårslagen familjeupplevelse!

Omdömet skrevs 22 juli 2020

Bättre än såhär blir det inte! Min och min livskamrats upplevelse var långt över förväntan. Så naturnära, matlagningen ute i naturen, stillheten, rofylldheten, naturens och skogens egna ljud skapade magi som vi tog med oss hem. Likt att hela vårt varande fick en re-boost och en re-start!

Vi kommer garanterat tillbaka! Ett stort plus är att det är så välorganiserat och samtidigt "simpelt" så det tar bara en kort stund för att "checka in" och därefter bara att njuta lugnet.

Tack 502wiviannen
Camilla Jönsson, Ägare på Nyrups Naturhotell, svarade på det här omdömetSvarade 23 juli 2020

Så härlig läsning Wivi-Anne! Varmt välkomna åter och prova gärna att bo två nätter och kanske en annan årstid, det är helt olika upplevelser!

Omdömet skrevs 21 juli 2020

På det stora hela en unik upplevelse - en nästan perfekt balans mellan friluftsliv och civilisation. Vi hade tur med vädret och tyckte att matlagningen över öppen eld var en av höjdpunkterna. Men som en storätande familj med två tonårsbarn så var faktiskt kvällsmaten i snålaste laget. Säkert fullt tillräckligt för en familj med yngre barn. Vi gillade också att miljötänket genomsyrade hela naturhotellet, med bra sopsortering och miljövänliga val nästan genomgående. Blev därför lite förvånad över att sängkläderna luktade parfym - inte så miljövänligt och riktigt jobbigt för oss doftkänsliga personer. Dessutom luktade vår jurta en del mögel. "Storstugan" var underbar! Och tvål, vatten och handsprit stod utplacerat överallt med tanke på virus - kändes tryggt och bra! Allt som allt en cool upplevelse som vi gärna gör om.

Tack Filifjonkan1

Så härligt att läsa en så bra formulerad recension, den hjälper oss verkligen att bli ännu bättre - och så härligt att höra att ni hade en fin upplevelse!

Vi försöker som ni märker vara ett ekohotell rakt igenom, allt från själva upplevelsen till alla detaljer, från sopsortering, val av superlokala råvaror, hur vi transporterar och att vi aktivt undviker vissa saker. Vi ska ta upp lakansfrågan med vår samarbetspartner (vi tvättar via ett lokalt hotell) och se om det går att lösa.

Och jag tror ärligt inte att det var någon mögellukt i den yllehydda ni bodde i (om jag hittar rätt bokning), utan att vi har oljat golvet med linolja och balsamterpentin i våras, och det ger fortfarande en viss doft. Vissa gillar den, andra tycker den är påträngande.

Varmt välkomna igen, prova gärna en annan årstid, det är helt olika upplevelser!

Omdömet skrevs 14 juli 2020

Mysigt, lugnt och tyst. Trevlig personal den korta stunden vi sågs. Kul att laga mat ute men lite kaos när flera sällskap ska fixa middag samtidigt. Detta är inte glamping men för priset (4050kr för en hydda med 3 bädd) hade man kunnat slippa bädda själv och all disk ute utan rinnande vatten är inte jättekul. Tycker också att ytterligare utedass hade varit bra. Vi var där med barn som tyckt om upplevelse men troligen bättre/mer riktad för äldre par.

Tack M2818RSjuliej
Camilla Jönsson, Ägare på Nyrups Naturhotell, svarade på det här omdömetSvarade 17 juli 2020

Stort tack för din recension, det hjälper oss absolut att bli tydligare i kommunikationen med dina reflektioner.

Vi har två utekök och hoppas att båda användes när ni var på plats? Om man inte väljer att använda båda köken är det tyvärr lite naturligt att det blir trångt, men som sagt har vi två ordentliga utekök i drift.

Och precis som du säger så är vi inte det som många tycker är definitionen av "glamping" - vi är inte lyx och hög service.

Vi är snarare en balansgång mellan bekvämlighet och naturupplevelse vilket är själva grundpoängen med upplevelsen. Och för att det ska bli en upplevelse där gästen är huvudaktör, måste vi bygga den så att vi inte står för närvaro och service, utan att gästerna blir lite "utlämnade" åt varandra och naturen.

Barnfamiljer brukar vara väldigt lyckliga hos oss, även om vi inte heller är en uttalad "barnplats". Som föräldrar måste man vara medveten om att det är en vanligt plats, utan att det krävs ett aktivt föräldraskap där man också bjuder in barnen i det gemensamma arbetet.

När det är fullt så är det absolut så att vi kanske skulle ha en torrtoalett till, vi hoppas kunna lösa det till nästa år.

Varmt välkomna tillbaka!