Hennickehammars Herrgård
Bofors Hotel(Karlskoga)
TripAdvisor
  • Restaurang
Omdömet skrevs januari 1 2016 från mobil enhet

Nyss hemkomna från ett kombinerat nyårs/födelsedagsfirande är vi väldigt nöjda med vår vistelse. Mycket god mat som startade med välkomstkaffe och en mycket fin trerätters nyårsmeny på kvällen. Bra och förekommande servering. Överhuvudtaget proffsigt bemötande av personalen. På eftermiddagen hade man ställt i ordning badtunna och bastu samt möjlighet att bada isvak-något som vi naturligtvis var tvungna att testa. Häftigt! Vi bodde i huvudbyggnaden i ett stort, fräscht rum. Det var dock väldigt olika storlek på rummen. Vid tolvslaget serverades champagne, ett vackert fyrverkeri avfyrades över sjön följt av goda snittar. Allt ackompanjerat av ett stilla snöfall som ökade på under natten. Om man skall anmärka på något från vår vistelse så hade nyårsdagens brunch mer karaktären av en förstärkt frukost med inslag av rester från föregående dag samt en förvirrande utcheckning där vi fick räkningar som de föregående gästerna skulle ha betalt.

Bodde här: december 2015, reste med familjen
Tack Gert-Inge H
Omdömet skrevs december 26 2015

Vi är just hemkomna från julfirande på Hennickehammars herrgård; en underbar, mysig, och oförglömglig upplevelse! Det allra bästa var att vi genomgående hade en mycket stark känsla av att vara välkomna och omhändertagna. Redan när vi körde av från stora vägen var marschaller tända hela vägen till herrgården. Personalen var otroligt trevlig och välkomnande. Alla detaljer kändes genomtänkta och vi hade hela tiden känslan av att man verkligen lagt manken till för att få oss att trivas. Det stod hela tiden välfyllda chokladaskar framme vid alla sällskapsytor, kaffet stod uppdukat i salongen, och tända ljus överallt satte stämningen. Det fanns ett program med trevliga aktiviteter som var enkla men ack så mysiga. Gästerna var en salig blandning av främst barnfamiljer och äldre par, och det kändes som att det fanns något för alla. Julfirandet var traditionellt och väldigt trevligt - att dansa runt granen till levande musik var ett inslag som jag tror våra barn kommer att komma ihåg nästan lika väl som när tomten kom!

Rummet var gemytligt och rent. Vi bodde i en svit (mer som ett stort rum med en halv rumsavdelare i mitten) i herrgårdsbyggnaden med dubbelsäng åt oss och en bäddsoffa (som blev ännu en dubbelsäng) åt barnen, vilket passade perfekt för familjen. Ett badrum med riktigt trevlig bubbelbadkar och golvvärme gav extra myskänsla. Herrgården andas inte lyx eller modernitet, utan snarare gemytlig lantlighet, vilket för ändamålet var minst lika bra. Utsikten från rummet ut över gården och sjön var väldigt vacker, särskilt en solig morgon.

Maten var genomgående över förväntan. Det kanske inte riktigt är läge att sträcka sig efter michelinguiden precis än, men det var väldigt gott - bättre än vi hade förväntat oss. Bra, välkomponerade menyer med väl ihopsatta och prisvärda vinpaket till (fast jag hade gärna önskat mig ett mycket mer intressant utbud av hantverksöl, gärna svenskt, till luncherna och julbordet). Om det var något vi skulle klaga på är det att servicen under måltiderna inte var helt på topp. Vid ett tillfälle fick vi vår dryck när vi nästan hunnit äta färdigt maten. Vid en middag blev vi vuxna serverade förrätt långt före barnen (alla föräldrar inser nog vilket recept på katastrof det är - barnen borde såklart tvärtom få maten en liten stund före de vuxna) och under en måltid hade de tänkt servera efterrätt till de vuxna men inte till barnen (inte heller bra för familjefriden, vill jag lova!). Om det var stressigt för personalen när alla gäster kom samtidigt kanske man skulle överväga att dela in gästerna i flera sittningar? På plussidan så var man väldigt flexibla med mat åt barnen - de fick lov att välja mindre portioner av de vuxnas mat, eller så fanns det andra, mer barnanpassade alternativ.

En till sak som inte fungerade helt jättebra var det trådlösa nätverket. Täckningen och hastigheten var det inga problem med, men man har valt att samarbeta med Telia Homerun för att tillhandahålla WiFi vilket känns lite krångligt. Det är fortfarande gratis, men man måste ha kuponger för att logga in. Vi fick fyra 24-timmarspass när vi bad om det, men kruxet är att vi totalt hade med oss sex olika enheter vi ville kunna koppla upp, så totalt hade vi behövt många fler, och dessutom är det bökigt att behöva hålla på med lappar och långa lösenord. Normalt sett hade jag inte brytt mig så mycket om det eftersom vi har 4G som vi kan dela ut via mobilerna, men eftersom herrgården ligger rätt avsides var det många områden med dålig eller ingen mobiltäckning, så därför blev WiFi desto viktigare. Ett plus i kanten på tekniksidan är dock att det inte var några som helst problem att lösa en förlängningssladd åt oss att ladda vår elbil med.

Trots dessa två små klagomål så var vi otroligt nöjda med vår julhelg på Hennickehammar, och det är inget som drar ner betyget från fem solklara stjärnor. Vi hade så mysigt och kommer mer än gärna tillbaks!

• Bodde här: december 2015, reste med familjen
1  Tack Danni E
Omdömet skrevs oktober 15 2015

Mycket vackert belägen herrgård med stor park runt om och sjö för både fiske och bad.
Rummet var mycket rymligt med skön säng och bekväma fåtöljer.
Maten var otroligt bra och personalen trevlig.
Fin relaxavdelning som man bokar och får ha för sig själv vilket är ett stort plus.
Vi hade en väldigt lugn och avkopplade helg här.

Tips för att välja rum: Översta våningen i Herrgården är mycket lugn.
  • Bodde här: oktober 2015, reste som ett par
Tack Sofie M
Omdömet skrevs september 12 2015 från mobil enhet

Vill du stanna tiden ett tag? Åk förbi, ta en promenad i omgivningen, finns tom en promenadstig i skogen. Kliv sedan in i den vackra byggnaden, längst inne serveras kaffe med dopp som kan dricka i en av salongerna. Eller varför inte äta i deras matsal. De byter ut rätter ibland varje kväll. Du serveras en 3-rätters som är av högsta klass. Personalen som jobbar där är otroligt serviceminded. En pärla som vi besöker varje år

Bodde här: september 2015, reste som ett par
Tack Linda E
Omdömet skrevs september 1 2015

Jag och min pojkvän som brukar bo på budgetställen hade en minisemester på Hennickehammar den korta tid vi hann umgås i sommar. Vi var nervösa över att det skulle kännas som slöseri med pengar men det var helt klart värt. Servicen var superfin, vi fick lite rabatt på rummet för att det var låg beläggning när vi var där, vi fick även använda relaxavdelningen en halvtimme längre än vi betalade för så värdet för pengarna var jättebra. Rummen var fina med sköna sängar. Men det bästa av allt var restaurangen. Vi är vegetarianer och den vegetariska tre-rättersmenyn var helt fantastisk. Vi fick nya smakupplevelser och blev mätta. Vinmenyn till var helt okej och jag som inte brukar gilla dessertvin var jätteimponerad över att dessertvinet passade till efterrätten så otroligt bra. Frukostbuffén var helt okej men inte speciell, som en vanlig hotellfrukost. Åk dit och bo men definitivt åk dit och ät middag!

Bodde här: juli 2015, reste som ett par
Tack Tussa B