“I tuff konkurrens”
Omdöme om Etihad Airways

Omdömet skrevs 18 oktober 2017

Det är klart att man måste jämföra med Emirates när man flyger med ytterligare ett rikt flygbolag från Emiraterna. Resan mellan Stockholm och Brisbane var planerad till 24 timmar men tog istället 50 timmar. Detta utan att vi flög en enda meter med Etihad.

SAS tog över
Den första sträckan från Stockholm till Bryssel trafikerades av Star alliance-partnern SAS som inte har Business på de kortare sträckorna i Europa. Istället en billig hybrid som de kallar C-klass
Förseningen i Stockholm blev över en timme och ledde till att missade anslutningsflyget i Bryssel med en minut.
Att det sedan tog 20 minuter att hitta och lasta ur vårt bagage räknades tydligen inte

Turkish Airways
Istället ordnades så att vi med Turkish Airlines fick flyga till Istanbul. I nån slags lågpris Business för Europeiska resor.
I Istanbul flyttades vi för första gången över till ett plan av den klass vi betalat för och efter 8 timmars väntan blev vi flugna till Bangkok.

Thai Air
Där väntade vi i ytterligare 10 timmar innan Thai tog oss till Brisbane, 25 timmar försenade.
Thai var en gång världens bästa flygbolag men nu känns allt gammalt och lite sunkigt.

Äntligen Etihad
Efter några veckor i Australien började vår hemresa, med Etihad, hör och häpna!
Deras nya Dreamliners är väldigt fina plan och slåss med 777-E om långfärdspassagerarna. Emirates har de senare så det är lätt att jämföra.
Första sträckan, från Brisbane till Abu Dabi gick nästan en timme snabbare än schemat.
Tyvärr är sätena i Businessklass inte alls lika bekväma som konkurrentens.
Inte heller är servicen lika bra och maten är rent av dålig.
Och återigen överlåter man till en kollega att flyga sista sträckan från Amsterdam till Stockholm i en sk. C-klass.

Sammanfattning
Vi trodde vi skulle få högsta klass på resan till ett något lägre pris en våra tidigare resor. Istället blev allt en stor besvikelse och tyvärr måste vi säga. ALDRIG MER!

Resedatum: oktober 2017
1  Tack RolfHN
EtihadHelper, Manager på Etihad Airways, svarade på det här omdömetSvarade 18 oktober 2017

Hi RolfHN,

Thank you for sending us your feedback and for letting us know about your experience with us. We regret it was not what you expected and hope you can come fly with us sometime again so we can make you change your mind. In case you need any assistance, please do not hesitate to let us know. *Sky

Omdömet skrevs 26 juni 2017 från mobil enhet

Bra flygbolag, trevlig personal. Tycker det är skönt att dela upp resvägen och få en bensträckare och då är Etihad ett utmärkt val.

Resedatum: januari 2017
Tack 39annelil
EtihadHelper, Manager på Etihad Airways, svarade på det här omdömetSvarade 27 juni 2017

Hi Anneli L,

Thank you for your feedback. We hope to see you on board again soon.

*Emi

Omdömet skrevs 5 februari 2017 från mobil enhet

Flög med detta bolag mellan Phuket och Abu Dabi. Fin incheckning med vänlig personal och bra servering. Inget att klaga på.

Resedatum: februari 2017
Tack KANSU
EtihadHelper, Manager på Etihad Airways, svarade på det här omdömetSvarade 6 februari 2017

Hi KANSU,

Thank you for choosing to fly with us from Phuket! Don't forget to share some nice pictures with us from your recent trip. *Sky

Omdömet skrevs 8 januari 2017

Vi skulle egentligen har åkt med Turkish Airlines, men blev ombonade till Etihad. Vi hade ganska höga förväntningar då man hört att detta är världens bästa flygbolag. Dock upplevde vi det som vilket annat flygbolag som helst, inget extra.
Personalen vid incheckningen var väldigt trevliga och hjälpte oss att hitta sittplatser bredvid varandra (svårt få man blir ombokade till ett flyg i sista minut). Vi fick sitta vid nödutgånden så vi hade gott om benutrymme, dock var det väldigt kallt där. Maten var inget att hurra över, vi satt på rad 33 och då var det en maträtt som fanns kvar, av tre möjliga från början. Inte okej!
Det är inget fel på flygbolaget, men vi hade förväntat oss mer med tanke på ryktena. Kanske får man det extra i business.

Resedatum: januari 2017
1  Tack Lasse9
EtihadHelper, Manager på Etihad Airways, svarade på det här omdömetSvarade 11 januari 2017

Dear Lasse9,

We are really sorry to hear about your disappointment. In order to look into this for you, could we have your booking reference and feedback on socialmedia@etihad.ae so we can investigate further for you. Thank you. *Jiaqi

Omdömet skrevs 15 december 2016

Funkar riktigt bra som långdistans. Bra säten, trevlig underhållning och bra mat. Personalen var uppmärksam och hjälpsam.

Resedatum: mars 2016
Tack Braintravelxxx
EtihadHelper, Manager på Etihad Airways, svarade på det här omdömetSvarade 28 december 2016

Dear Braintravelxxx,

Great to hear that. We will keep it up and ensure a pleasant flight experience for our guests. Hope we will see you on board again soon. *Jiaqi