“Bättre än ryktet”
Omdöme om Ethiopian Airlines

Omdömet skrevs 13 januari 2018 från mobil enhet

Vi flög Arlanda till Kapstaden via Addis.
Vi hade bokat businessbiljetter till mycket bra pris och vi var väldigt förväntansfulla.

Planen var 787-9 och 777 (en sträcka).

Kabinen var fräsch o trevlig. Personalen vänliga och tillmötesgående. Vi flög den nya 787 konfigureringen och våra säten var fullt lie flat. Bra kuddar , bra täcke .

Maten kanske lite dåligt kryddad men fräscht och mycket!

Det som skulle kunde vara bättre:
Toan i business är inklämd inne i personalutrymmen och man går trängas med dem och serveringsvagnarna. Det känns som att man är i vägen lite.

Flygplatsen i Addis. Var beredd på en tråkig flygplats ! Men den ska tydligen renoveras.

Är priset rätt så ta chansen att flyga business med Ethiopian!

Tack Anette A

Omdömet skrevs 4 januari 2018

Bra och trevlig personal. Hyfsat mat och ok utbud på film. Jag ville byta plats, det fick jag hjälp med. De var service minded. Tråkigt att de inte flyger från Göteborg , då skulle jag välja dem fler gångar.

Tack ninahoumann
Omdömet skrevs 25 december 2017

Varning varning!!!
Om ni ska flyga till Sydafrika med barn under 18 kräver Ethiopian att man har ett särskilt dokument fråm skatteverket som bevisar att man är barnets föräldrar. Vi var 5 familjer på Arlanda på juldagen 2017 som blev nekade resa av sur och otrevlig personal. Vi stod ca 20 pers redo för en drömsemester i Afrika, men fick alla vända hem. Ingen som helst info om detta från Ethiopian. Ethiopians enda personal på plats var otrevlig och helt empatibefriad. Så ska ni åka till Sydafrika med barn under 18, se för f-n till att skaffa dokument 120. På engelsk, med rätt stämpel och underskrift. 2 av familjerna hade ’neställt dessa papper, men stämpel saknades på ena, det andra var på svenska.

5  Tack bjorngevert
Omdömet skrevs 30 oktober 2017

1. När vi bokade vår resa så debiterade Ethiopian Airlines vårt konto dubbelt. När vi försökte ta kontakt med flygbolaget så hittade vi ett telefonnummer som skulle vara registrerat i Stockholm. När vi ringer numret så dröjer det en lång stund tills vi får ett svar. Svaret kommer inte från något kontor i Stockholm, utan i något annat land. Stockholms kontoret existerar inte som det ska göra enligt hemsidan. Kundtjänsten som vi pratade med kunde knappt prata engelska, dem kunde heller inte förklara varför dubbel debiteringen hade skett. Vi fick beskedet att någon skulle ringa oss inom 2-3 dagar. Ingen ringde. Efter en hel vecka så hade den dubbla debiteringen blivit återgäldad utan förklaring.
2. Vår flygtur från Stockholm till Addis Ababa var inget problem. Men när vi hade landat så tog det tre timmar innan vårt flyg syntes på skärmarna (Vår standby tid var menad att vara tre timmar). Vi började att se att majoriteten av flygen var försenade eller inställda utan förklaringar. Vi såg vid det laget vilken gate vårt flyg skulle flyga ifrån, så vi väntade där i 30 minuter från att vår avgång skulle ha skett. Ingen från personalen kom dit till en början utan flera hundra passagerare satt utan information. När personalen kom så fick vi inte veta heller varför vårt flyg var försenat och personalen var väldigt otrevlig och arrogant. Efter fyra timmar, utan mat eller vatten fick vi beskedet att vi skulle bli tillkallade om ytterligare cirka 30 minuter för att få gå och äta i deras lounge. Ingen kom efter 30minuter. Ytterligare 90 minuter gick och efter att vi jagat personalen överallt för att få svar, fick vi veta att det var vår tur att gå och äta. Maten var väldigt begränsad, vi gick därifrån väldigt hungriga. Vi hade fortfarande inte fått veta när vårt flyg skulle gå. Men vi hade fått höra i smyg av en värd att orsaken till förseningen var att flyget hade väntat på andra passagerare från tidigare flyg.
3. Efter att det hade gått cirka sju timmar skulle vårt flyg åka. Nu hade det blivit så många förseningar och inställda flyg att det bildades massiva långa köer till alla gater. Det var personal som skrek överallt efter passagerare som var tvugna att springa till sina flyg. Men personalen talade väldigt otydligt om vart man skulle.. Vi sprang från en gate till en annan och flera hundra människor höll nästan på att missa flyget.
4. Väl på planet så fick vi ingen ursäkt och när vi försökte prata med flygvärdinnorna om att vi var oroliga för att vår bokade taxi skulle vara borta när vi landade. Flygvärdinnorna ombord sa bokstavligen talat att det inte var något dem kunde göra något åt. (Om flygbolaget hade insett sitt misstag och hur illa situationen var hade dem av ren service kunnat kontakta alla passagerare som hade haft inbokad upphämtning eller vidare flygning).
5. Vi landade klockan 19:00 istället för beräknat 12:00, vilket gjorde att vi förlorade en halv dag av vår semester.
6. På tillbakavägen var vårt flyg från Addis Ababa med Ethiopian Airlines också försenat med tre timmar och vi har fortfarande varken fått en kompensation från flygbolaget eller en ursäkt för den delen heller. Vi har kontaktat dem både via mail, telefon och deras kundsupport via hemsidan.

• Mat och dryck
    • Prisvärdhet
    • Incheckning och ombordstigning (t.ex. effektivitet, service vid gaten)
1  Tack ADEL1987
Omdömet skrevs 3 juli 2017

väldigt bra flygplan och flygvärdinnorna mycket trevliga och hjälpsamma och billigt på planet, kunde även följa resan på tv skärmar och kaptenen talade om mycket för oss

• Mat och dryck
    • Prisvärdhet
    • Incheckning och ombordstigning (t.ex. effektivitet, service vid gaten)
1  Tack SolveigS116