“Varning Varning! Ett flygbolag som skiter i sina kunder”
Omdöme om Ethiopian Airlines

Omdömet skrevs 30 oktober 2017

1. När vi bokade vår resa så debiterade Ethiopian Airlines vårt konto dubbelt. När vi försökte ta kontakt med flygbolaget så hittade vi ett telefonnummer som skulle vara registrerat i Stockholm. När vi ringer numret så dröjer det en lång stund tills vi får ett svar. Svaret kommer inte från något kontor i Stockholm, utan i något annat land. Stockholms kontoret existerar inte som det ska göra enligt hemsidan. Kundtjänsten som vi pratade med kunde knappt prata engelska, dem kunde heller inte förklara varför dubbel debiteringen hade skett. Vi fick beskedet att någon skulle ringa oss inom 2-3 dagar. Ingen ringde. Efter en hel vecka så hade den dubbla debiteringen blivit återgäldad utan förklaring.
2. Vår flygtur från Stockholm till Addis Ababa var inget problem. Men när vi hade landat så tog det tre timmar innan vårt flyg syntes på skärmarna (Vår standby tid var menad att vara tre timmar). Vi började att se att majoriteten av flygen var försenade eller inställda utan förklaringar. Vi såg vid det laget vilken gate vårt flyg skulle flyga ifrån, så vi väntade där i 30 minuter från att vår avgång skulle ha skett. Ingen från personalen kom dit till en början utan flera hundra passagerare satt utan information. När personalen kom så fick vi inte veta heller varför vårt flyg var försenat och personalen var väldigt otrevlig och arrogant. Efter fyra timmar, utan mat eller vatten fick vi beskedet att vi skulle bli tillkallade om ytterligare cirka 30 minuter för att få gå och äta i deras lounge. Ingen kom efter 30minuter. Ytterligare 90 minuter gick och efter att vi jagat personalen överallt för att få svar, fick vi veta att det var vår tur att gå och äta. Maten var väldigt begränsad, vi gick därifrån väldigt hungriga. Vi hade fortfarande inte fått veta när vårt flyg skulle gå. Men vi hade fått höra i smyg av en värd att orsaken till förseningen var att flyget hade väntat på andra passagerare från tidigare flyg.
3. Efter att det hade gått cirka sju timmar skulle vårt flyg åka. Nu hade det blivit så många förseningar och inställda flyg att det bildades massiva långa köer till alla gater. Det var personal som skrek överallt efter passagerare som var tvugna att springa till sina flyg. Men personalen talade väldigt otydligt om vart man skulle.. Vi sprang från en gate till en annan och flera hundra människor höll nästan på att missa flyget.
4. Väl på planet så fick vi ingen ursäkt och när vi försökte prata med flygvärdinnorna om att vi var oroliga för att vår bokade taxi skulle vara borta när vi landade. Flygvärdinnorna ombord sa bokstavligen talat att det inte var något dem kunde göra något åt. (Om flygbolaget hade insett sitt misstag och hur illa situationen var hade dem av ren service kunnat kontakta alla passagerare som hade haft inbokad upphämtning eller vidare flygning).
5. Vi landade klockan 19:00 istället för beräknat 12:00, vilket gjorde att vi förlorade en halv dag av vår semester.
6. På tillbakavägen var vårt flyg från Addis Ababa med Ethiopian Airlines också försenat med tre timmar och vi har fortfarande varken fått en kompensation från flygbolaget eller en ursäkt för den delen heller. Vi har kontaktat dem både via mail, telefon och deras kundsupport via hemsidan.

1  Tack ADEL1987

Omdömet skrevs 3 juli 2017

väldigt bra flygplan och flygvärdinnorna mycket trevliga och hjälpsamma och billigt på planet, kunde även följa resan på tv skärmar och kaptenen talade om mycket för oss

1  Tack SolveigS116
Omdömet skrevs 24 april 2017 från mobil enhet

Både service och plats var helt okej. Däremot var det så vidrigt varmt att det var olidligt. Det var ett nattflyg vi åkte så de flesta sov, inför landning (en teknisk landning utan att vi klev ur planet och sen den riktiga landningen) meddelades det i högtalarna väldigt sent. Vi skulle i princip resa upp stolarna och ta på bältet omgående, ingen chans att hinna gå på toaletten med andra ord och det gjorde att det kändes väldigt stressigt.

Tack linnvankeppel
Omdömet skrevs 10 april 2017

Så överraskande lyxigt, när jag kom till Abu Dabi fick jag åka limousin till Hilton och spendera dagen i ett lyxigt rum med mat både på morgonen lunch samt middag innan limmon körde mig tillbaka till flygplatsen. Champange på flyget och massagestol som gick att förvandla till en säng, helt makalöst och billigt

Tack HarrietR2
Omdömet skrevs 10 april 2017

Ethiopian har de mest prisvärda biljetterna till Africa. Jag har flygit ett tiotal gånger med flygbolaget utan något som helst problem och förseningar. Jag tycker att det är konstigt att man får mellanlandningarna som en överraskning. Står alltid klart och tydligt. Har även haft positiv erfarenhet på Bole flygplats. Läste att någon klagade på att man fick ingen hjälp av Ethiopian Airlines när man har en Turkish biljett- vilka villkor hjälde för den biljetten?. Fick ingen hjälp av SAS fast dem gjorde fel pga economi biljett, skulle göra en reklamation fast jag var på flygplatsen. Kostade mig 2000 kt att ändra.

Ps sista flygningen var med det nyare planen och omdömmet därefter.

Tack larsleo2002