Vi ser att du använder en webbläsare som vi inte stöder. Webbplatsen kanske därför inte visas som den ska.Vi stöder följande webbläsare:
Windows: Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome. Mac: Safari.

Dar Pomorza - Oddzial Centralnego Muzeum Morskiego

Höjdpunkter från omdömen
Dar Pomorza museifartyg i Gdynia.

En tremastad fullriggare, som numera ligger som museifartyg i Gdynia. Fartyget byggdes 1909. Den 25 ... läs mer

Omdömet skrevs 26 juli 2013
Julius S
,
Bromölla, Sverige
Fint fartyg för fartygsintresserade

Denna sevärdhet passar bäst för dem med specialintresse förstås, men det är ganska smidigt att ta ... läs mer

Omdömet skrevs 5 augusti 2016
T6930GLisabelm
,
Nacka, Sverige
Läs alla 226 omdömen
149
Alla bilder (149)
Helhetsvy
Certificate of Excellence
Resenärsöversikt
  • Utmärkt59 %
  • Mycket bra33 %
  • Medel7 %
  • Dåligt0 %
  • Hemskt1 %
Om
Lokala väderförhållanden
Drivs av Weather Underground
°F°C
0 °
-3 °
dec
0 °
-5 °
jan
0 °
-5 °
feb
Kontaktuppgifter
Aleja Jana Pawla II, Gdynia 81-345, Polen
Webbplats
+48 58 620 23 71
Ring
Förbättra objektet
Omdömen (226)
Filtrera omdömen
22 resultat
Medlemsbetyg
9
9
3
0
1
Resenärstyp
Tid på året
SpråkSvenska
Fler språk
9
9
3
0
1
Läs vad resenärer säger:
Filtrerasvenska
Listan uppdateras ...
110 av 22 omdömen
Omdömet skrevs 5 augusti 2016

Denna sevärdhet passar bäst för dem med specialintresse förstås, men det är ganska smidigt att ta sig runt och titta ändå utan att det blir långtråkigt. Fartyget är välbevarat både på in- och utsidan. Fartyget låg i Stockholm under andra världskriget. Det finns visst audioguide...Mer

Datum för upplevelsen: augusti 2016
Tack T6930GLisabelm
Omdömet skrevs 30 juli 2016

Inte långt från centrum ligger detta museifartyg vid Södra piren. Öppet dagligen och kostar 8 PLN att titta in i.

Datum för upplevelsen: juli 2016
Tack Bednarz80
Omdömet skrevs 1 maj 2015 från mobil enhet

Ett besök på Dar Pomorza piggar upp besöket i Gdynia. Fartyget är mycket väl skött och ligger i all sin prakt vid hamnen. Den seglingsintresserade kan få en mycket värdefull vistelse ombord.

Tack Black_Father
Omdömet skrevs 26 juli 2013

En tremastad fullriggare, som numera ligger som museifartyg i Gdynia. Fartyget byggdes 1909. Den 25 augusti 1939 kom skolfartyget första gången till Sverige. Hon anlöpte först Oxelösund, men flyttades 1 september 1939 till till Stockholm. Den 21 oktober 1945 återvände hon till Polen.

Datum för upplevelsen: juli 2013
Tack Julius S
De här omdömena har maskinöversatts från engelska. Vill du visa maskinöversättningar?
Omdömet skrevs 15 augusti 2018

Fin gammal clipper med intressanta bakgrund. Kul att gå runt och se hur de levde på brädan. Jag hade en 14 år gammal och en 9 år gammal med mig och de båda njöt av det. Värt att besöka till tillbringa en timme eller så...du njuter av den här flytande museum. Ingång kostnad marginell - 12 pln för mig och 8 pln för ungdomar.Mer

Datum för upplevelsen: augusti 2018
Omdömet skrevs 23 juli 2018

Trevligt att se det inte ens för sjömän. original status, vackert gammalt segelskepp i mycket gott skick med alla detaljer. acceptabel avgift.

Datum för upplevelsen: juli 2018
Omdömet skrevs 7 juli 2018

Turerna var väl organiserad och intressant. Den klassiska krigsskepp var också mycket intressant. De befinner sig nära till stranden och på bekvämt gångavstånd till museet.

Datum för upplevelsen: juni 2018
Omdömet skrevs 14 juni 2018

I Dar Pomorza är ett underbart exempel på en gammal seglande skeppet. Det är fortfarande i perfekt skick och turer är tillgängligt.

Datum för upplevelsen: juni 2018
Omdömet skrevs 29 mars 2018 från mobil enhet

Detta fartyg vann Cutty Sark Trophy 1980. Det är väl värt ett besök. Fartyget är nu ett museum. Historien är väl värt att ta bort en timme eller två.

Datum för upplevelsen: mars 2018
Omdömet skrevs 28 mars 2018

Väl värt ett besök. Fartyget byggdes 1909 av Blohm & Voss och ägdes år 1910 av Deutscher Schulschiff - Verein som det tyska träningsfartyget Prinzess Eitel Friedrich, som kallades för hertiginna Sophia Charlotte of Oldenburg, hustru till prins Eitel Friedrich of Prussia. Hennes gård nr....var 202, hennes skrov lanserades den 12 oktober 1909. 1920, efter första världskriget, togs skeppet som krigshandlingar av Storbritannien och tog sedan till Frankrike, där hon tilldelades sjömännens skola på gatan - Nazaire under namnet Colbert. Fartyget gav 1927 till Baron de Forrest som ersättning för förlusten av en segelbåt. På grund av de höga kostnaderna för att renovera fartyget såldes hon 1929. Ännu bär namn Prinzess Eitel Friedrich, var hon köpt av den polska gemenskapen av Pommern för 7, 000, som det nya träningsskeppet för Polska Naval Academy i Gdynia. Hon fick namnet Dar Pomorza, vilket betyder "Pommerns gåva". 1930 reparerades fartyget och utrustades med en extra dieselmotor. Erfarenheterna från ombyggnadsarbetet gjorde det möjligt för danska skeppsbyggare i Nakskov att bygga ett segelträningsfartyg för sitt land, Danmark (fortfarande i tjänst). Värt att notera är det faktum att fartyget gjorde sin första resa under polska färger som kallas (tillfälligt) "Pomorze" (Pomerania). Enligt rykten kan namnet ha ändrats för att inte namnge ett träningsskepp efter en förlorad. Samma tyska skriven namn drabbade det tyska pre-dreadnought slagskeppet Pommern, förlorat (med alla händer) under Jutlands slag i juni 1916. Den nämnda första färjan var en släp av två holländska bogserbåtar ("Poolzee" och "Witte Zee") med en part av polska och nederländska löpare ombord, från och med 26 december. 1929 från gatan. Nazaire, och slutar den 9 januari. 1930 i Nakskov, flyger fartyget smutsigt bort förstörelse i en gale utanför Bretagne kusten. Den första resan av fartyget under polsk flagg blev senare känd genom vissa konton, inklusive en skriftlig herr T. Meissner, skeppets första kompis. Under de följande åren, som byggdes om och omvandlades till träningsaggregat monterad i / a med en extra dieselmotor, användes hon som träningsskepp, som fick smeknamnet "White Frigate". År 1934 - 1935 reste hon runt om i världen (via Panamakanalen). Under den kända resan ringde hon / jag i många hamnar som första skeppet någonsin under polsk flagg. År 1937 tog en speciell resa henne runt den berömda Cape Horn; Således blev hon första skeppet under polska färger för att runda den berömda cape. År 1938 deltog hon på det kända mötet i Baltic Sail Training ships i Stockholm, betraktad som föregångare till alla efterkrigs Operation Sail-möten och vann i. en. särskild respekt för skepparen av norska segelträningsfartyget Christian Radich. Under andra världskriget blev hon internerad i Stockholm. Efter kriget kom hon till Polen och användes som träningsskepp igen. År 1967 gjorde hon en "andra debut", som ringer till Montreal, Quebec, Kanada, under expo-mässan och att vinna generell respekt för sitt land. På 1970-talet deltog hon i flera Operation Sail och Cutty Sark Tall Ships Races, vann sin första tävling 1972, tog 3: e platsen 1973, den 4: e 1974 och vann 1 Street Place och Cutty Sark Trophy i 1980. 1976, under den berömda Operation Sail '76 i USA, hölls hennes pensionär, Kazimierz Jurkiewicz, officiellt av Kjell Thorsen, skepparen till den norska "Christian Radich". "Dar Pomorza" har varit ett av flera Blohm & Voss-byggda höga fartyg, mest populära i världen. Hennes betydelse för världens maritima arv är hennes ursprung - hon är den yngre syster till den (fortfarande befintliga) Grossherzogin Elisabeth, världens första ändamål - byggda segelträningsfartyg. Dessutom är hon det första skeppet som någonsin bär de polska färgerna runt om i världen på en resa (1934 - 35), vilket blir oföränderlig mot någon annan befintlig enhet av sitt slag. Den 15 september 1981 åkte hon sin sista resa till Kotka Finlands hamn och avslutade den 13 dagar senare. Den 4 augusti 1982 blev hon avvecklad och festligt ersatt av Dar M? Odzie? Y som ett träningsskepp. Sedan den 27 maj 1983 har hon varit ett museumsskepp i Gdynia (bredvid B yskawica). Hon ingår i samlingen av National Maritime Museum i Gda? Sk. I oktober 2009 firade Dar Pomorza hennes 100: e födelsedag. Firandet omfattade hennes andra dop av fru Barbara Szczurek, fru Gdynias borgmästare. Hastigheten under seglet var i genomsnitt 5 knop, med en maximal 17 knop. Hennes hjälpmotor var en av de typer som används i tyska U-båtar, och hennes horn, installerat efter kriget, var från den tyska stridkryssaren Gneisenau, kluven på 27/28 mars 1945 vid en av ingångarna till hamnen i Gdynia .Mer

Datum för upplevelsen: oktober 2017
Visa fler omdömen
I närheten
Hotell i närhetenVisa alla 23 hotell i närheten
Courtyard Gdynia Waterfront
408 omdömen
0,25 km bort
Mercure Gdynia Centrum
679 omdömen
0,53 km bort
Hotton Hotel
93 omdömen
0,85 km bort
Hotel Blick
31 omdömen
0,85 km bort
Restauranger i närhetenVisa alla 320 restauranger i närheten
Pierozek
376 omdömen
0,16 km bort
Vinegre
211 omdömen
0,5 km bort
The Dockers Inn Pub
36 omdömen
0,3 km bort
Del Mar
172 omdömen
0,43 km bort
Sevärdheter i närhetenVisa alla 89 sevärdheter i närheten
Kosciuszki Square
171 omdömen
0,43 km bort
Okret Muzeum ORP Blyskawica
290 omdömen
0,17 km bort
Gdynia Beach
492 omdömen
0,41 km bort
Frågor och svar
Få snabba svar från personal och tidigare gäster på Dar Pomorza - Oddzial Centralnego Muzeum Morskiego.
Obs! Frågan publiceras offentligt på sidan för Frågor och svar.
Skicka in
Riktlinjer för publicering